4 Şubat 2015 Çarşamba

Güney Kore Sineması Antolojisi



Güney Kore sinemasının en temel özelliği “Sert”lik  ve bununla beraber ortaya çıkan “Acımasız gerçeklikle dolu filmler”.

Olaylar istenildiği gibi değil de hayatın gerçeklerine göre anlatılıyor.  Hayatta mükemmel kahramanlar yok, mutlu sonlar yok, çaresizlik var çoğu zaman, acı hem de çokça var.  Bu sert ve acımasız gerçeklikleri, sinema tarzı olarak iki unsuru öne taşıyor

a) Öykülerin kalitesi : Basit olmayan ve yüzeysellikten uzak senaryolar.
b) Sistem eleştirisi; kendi hukuk, politika, yargı sistemlerini yerden yere vuran filmler

Robert McKee Senaryo yazımının özü, yapısı, tarzı ve ilkelerini anlattığı ünlü öykü kitabında “Asya filmleri” ile ilgili çarpıcı bir tespit yapmış. Şöyle diyor

“Asya filmleri Kuzey Amerika’da ve dünyada gösteriliyor ve milyonlarca insanı etkiliyor ve onlara haz veriyor; tek bir nedenle de uluslar arası düzeyde ilgi çekiyor: Asyalı yönetmenler mükemmel öyküler anlatıyor. Hollywood’dan olmayan yönetmenler dağıtımcıları günah keçisi ilan etmek yerine, sanatçıların öykü anlatma tutkusuna ve bunları güzel anlatabilme becerisibe sahip oldukları Doğu’ya baksaydılar daha iyisini yapabilirlerdi”

Ben Robert McKee’nin Japonya ve Kore sinemasını ama en çok da Kore sinemasını anlattığını düşünüyorum.

Kore sineması kendine özgü tarzını yansıtırken, sinemanın bütün tekniksel gelişimlerinden de yaralanıyor. Bütçe, teknik açısından bir sıkıntıları yok. Başarılı senaryoların yanına başarılı kurgu da ekleniyor.

Sinema Sektörünün Büyüklüğü ve Gelişmişliği

Uluslararası  Festivallerden ödül toplamayı bir kenara bırakırsak, Kore sinemasının Kore’de de büyük bir karşılığı var. Tüm zamanların en çok izlenen 10 filmi de 10 milyon izleyici sayısını geçmiş durumda.  Bu özgüven de hem sinema yapımcılarına hem de yönetmenlere büyük bir cesaret veriyor. Bu cesaretin bir dezavantajı var tabi. Her yıl Kore sinemasında 100’lerce film yapılıyor artık. Kötü örnekler de haliyle çoğalıyor. Ancak, iyi film üretme konusunda yetenekli ve sıra dışı yönetmenleri, üst düzey oyuncuları ile 2000’li yılların en büyük gelişim gösteren sineması kesinlikle “Güney Kore Sineması”

Güney Kore sinemasının görsel zenginliği, basit ve yüzeysellikten uzak yaratıcı senaryoları, insan ilişkilerini dengeci bir yaklaşımla sorgulayan bakış açısı, süper ve yenilmez kahramanlardan ziyade, hataya meyletmesi çok muhtemel karakterleri işleyişi, Güney Kore sinemasının özel bir sinema olmasını ve belli bir karakteristiğinin olması anlamına geliyor.

Filmler

Kore sinemasının başyapıtlarının da içinde bulunduğu, muhakkak izlemeniz gereken filmlerden bir seçki hazırladım. Bu filmde 41 tane Güney Kore filmi var. Bu seçki de başyapıtlar, çok iyi filmler ve iyi filmler var ama kötü filmler yok. İzleyeceğiniz filmler belki de hayatınızın filmi olacak, belki de sizi şoka uğratacak. Ama kesinlikle sinemaya doyacaksınız. Listeye aldığım filmlerin bir kısmını daha önce bu blogda uzun uzun anlatmıştım zaten. “Kore Sineması” etiketini kullanarak bu filmleri daha ayrıntılı inceleyebilirsiniz.

Şimdiden iyi seyirler.


İntikam – Gerilim

·         1- Oldueboi – Oldboy (2003) 

·        2- Boksuneun Naui Geom -Sympathy for Vengeance (2002) 

·         3- Chinjeolhan geumjassi -  Lady Vengeance (2005) 

4- Yongseon Eupda - No Mercy (2010) 

·         5- Akmareul boatda - I Saw the Devil (2010)

6- Ah-ga-ssi - The Handmaiden (2016)


Polisiye – Gerilim – Suç

·        1- Salinui Chueok - Memories of Murder (2003) 

·         2- Chugyeogja - The Chaser (2008) 

·        3- Hwaghae - The Yellow Sea (2010) 

·       4- Madeo -  Mother (2009) 

·         5- Ajeossi - The Man from Nowhere (2010) 

·         6- Dalkomhan İnsaeng – A Bittersweet Life (2005)

·         7- Biyoelhan Geori – Dirty Carnival (2006) 

·         8- Mong-ta-joo – Montage (2013) 

·         9- Sin-se-gae – New World (2013)

Aşk

·         1- Bin Jip -  3 Iron (2004) 

·         2- Yeopgijeogin geunyeo -  My Sassy Girl (2001) 

·         3- Nae meorisokui jiwoogae - A moment to remember ( 2004) 

·         4- Oasiseu - Oasis (2002) 

·         5- Keulraesik – The Classic ( 2003)

·         6- Deiji – Daisy (2006) 


Yaşama Dair

·        1- Kimssi Pyoryugi – Castaway  on the Moon (2009) 

·         2- Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom – 
              Spring, Summer, Fall, Winter and Spring ( 2003) 



·               3- Bakha Satang – Peppermint Candy (1999)


Dram

·         1- Ddongpari – Breathless (2008)

·         2- Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal – Bedevilled (2010) 

·         3-  7-beon-bang-ui seon-mul - Miracle in Cell no.7 (2013) 

·         4- Do-ga-ni – Silenced (2011) 

·             5- Byeon-ho-in – The Attorney (2013) 

·         6- Failan – Failan ( 2001) 

·         7- Pieta (2012) 
       
          8- So-won - Hope (2013) 

         9- Gukjsesijang - Ode My Father (2014)


Komedi

·         1- Hellowo goseuteu – Hello Ghost (2010) 

·         2- Saibogujiman kwenchana
            I'm a Cyborg, But That's OK (2006) 



Savaş – Dram

·         1- Taegukgi hwinalrimyeo - The Brotherhood of War (2004) 

·         2- Welkkeom tu Dongmakgol
            Welcome to Donkmakgol (2005) 

·         3- Gongdong gyeongbi guyeok JSA
           Joint Security Area JSA (2000) 

·       4- Go-ji-jeon - The Front Line (2011) 

        5- Myeon-ryang - The Admiral : Roaring Currents (2014) 



Tarihi

      1- Gwanghae, Wangyidoen namja – Masquerade (2012) 

           2- Joheunnom nabbeunnom isanghannom
                The Good, The Bad, The Weird (2008) 

·         3- Wang –ui namja – The King and the Clown ( 2005) 

 

Korku, Bilimkurgu, Doğaüstü

            1- Gwoemul - The Host (2006) 

·                 2- Bakjwi - Thirst (2009) 

     3- Goksung - The Wailing ( 2016) 

        4- Busanhaeng - Train to Busan (2016)



Yönetmenler

Chan Wook Park

İntikam üçlemesinin ikinci filmi olan Old Boy ile tanınan Chan Wook Park, Old Boy öncesi ve Old Boy sonrası filmleri de izlenince adını dünyanın da büyük yönetmenleri arasına yazdırdı. JSA :Joint Security Area ile başlayan yönetmenlik macerası Old Boy ile zirveye çıktı ve yolunu Hollywood’a kadar getirdi.

Chan Wook Park’ın intikam filmleri üzerine şöyle bir açıklaması var;

“İntikam muazzam bir enerji ve tutku gerektiren bir duygu. İntikam peşinde koşan kişi,  günlük hayatındaki her zevki bir kenara atmak zorunda. İntikam duygusu başka bir tür zevk getiriyor ama sonunda bu zevk hiç bir işe yaramıyor. İntikam peşinde koşan kişi amacına ulaşıp intikamını alsa bile bu uğurda kaybettiklerini geri getiremiyor. İşte intikam duygusunda böyle büyük bir paradoks var. İnsanın bütün enerjisini ve tutkusunu sonunda hiçbir yere ulaşmayan bir olaya odaklaması beni çok çekiyor."

Kim ki Duk

Özellikle Türk sinemaseverlerin de yakından bildiği Kim ki Duk çeşitli organizasyonlarda Türkiye’ye de sıkça gelmiş ünlü bir yönetmen. Hayatın içinden ancak tuhaf öyküler anlatan Kim ki Duk bunu yaparken de dialoglardan olabildiğince kaçınması ile kendini özel bir noktaya koyuyor. Özellikle “Bin Jip” ve “Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom” ile bu “dialogsuz” filmler zirvesine kuruluyor.

Film çekme güdüsünü şöyle açıklıyor Kim Ki Duk;

 “Anlamadığım bir şey olduğunda anlamak için, onun hakkında bir film çekerim”

Joon-ho Bong

Özel bir yönetmen.

Salinui Cheueok, Madeo, Gwoemul gibi sıra dışı filmlerin, usta yönetmeni Joon-ho Bong, filmlerinde tempoyu ve soru işaretleri hiç bitirmeden harika öyküler anlatıyor. Yolu Holyywood’a çıkan bir başka yönetmen de Joon-ho Bong.

Kwang-Hyun Park

Sinemada altın vuruş bu olsa gerek (!)  Kwang-Hyun Park sadece bir film yönetti ve o yönettiği filmi de kendisi yazdı. Welcome to Donkmakgol,  Kwang-Hyun Park’ın yönetmenlik koltuğuna tek başına oturduğu ve yazdığı tek filmi. 2005 yapımı bu harika filmden sonra bir daha ortalarda gözükmedi.


Hong-jin Na

Chugyeogja  (The Chaser) ile yönetmenliğe hızlı bir giriş yapan ve ilk filminde büyük övgüler alan Hong-Jin Na, daha sonra da Hwanghae ile başarılı bir film daha ortaya çıkardı. Son filmi ise Goksung.

Jae-Young Kwak

Yeopgijeogin geunyeo (My Sassy girl) ve Keulrasik gibi duygusal filmlerin yönetmeni.

Oyuncular

Kore sinemasının gerçek manada yıldız oyuncuları var. Rol aldıkları filmleri, oyunculuk yetenekleri ile alıp daha da büyüten bu oyuncular, harika öykülerin daha da iyi filmler olmasını sağlıyorlar adeta. Min Sik Choi, Kang-ho Song, Byung Hun Lee ve Hye-Jeong Kang bu önemli sinema sektörünün en göze çarpan yıldız oyuncuları.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder