1961 yılında dünyaya gelen, Amerika’da Villanova
Üniversitesi’nde tiyatro eğitimi gören Ezel Akay, Neredesin Firuze, Hacivat
Karagöz Neden Öldürüldü, 7 Kocalı Hürmüz ve F Tipi Film filmlerinin
yönetmenidir.
Ezel Akay’ın filmleri müzikal filmler olarak karşımıza
çıkar. Bu anlamda filmleri coşkulu, akıcı ve müzik doludur. Filmlerde
kullandığı müziklerin neredeyse tamamı yeniden yorumlanmış ve o filmin havasına
uyarlanmış, daha önceden de bilinen şarkılardan oluşur. Bu tarz bir yeniden
yorumlatma özellikle Neredesin Firuze filminde ortaya çıkar. Sinema
seyircisinin oldukça aşina olduğu şarkılar Neredesin Firuze filminde başka
sanatçılar tarafından değişik form ve yorumlar seslendirilmiştir. Bu müzikal
hava yönetmenin ikinci filmi olan Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü filminde de
ortaya çıkar, 7 Kocalı Hürmüz filminde ise zirveye çıkar. Bir bakıma Ezel Akay,
Türk sinemasında müzikal bir türün ortaya çıkmasını sağlayan ilk yönetmendir.
Filmlerine “Ezop” imzası atan yönetmenin masalsı tarzı
konusundaki iddiası önemlidir ve bu imzanın hakkını vererek filmlerinde bu
masalsı tarzı ön plana çıkarır. 7 Kocalı Hürmüz ve Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü
filmlerinde bu masalsı tarz geçmişe dönük tarihsel bir altyapısı olan hikayelerde
kendini bariz olarak gösterir. Neredesin Firuze filminde ise daha bilinen ve
çok daha yakın bir tarihi anlatmasına rağmen bu masalsı anlatımından
vazgeçmemiş ve yakın dönemi de bir masal havasında aktarabilmeyi başarmıştır.
Burada üzerinde durulması gereken nokta ise hikayenin geçtiği dönemi masalsı
bir havada aktarmasına rağmen, o dönemi aktarmadaki başarısıdır.
Ezel Akay’ın, hikayelerini anlatma çabası sadece masalcılık
ile sınırlı değildir. Hikayenin geçtiği dönemi çok iyi anlatabilmek ve seyirciyi
o dönemin içine koyarak izlemesini sağlamak için derin tarihi araştırmalar
yaptığını dile getirir filmleriyle ilgili olarak. Elbette tarih okumaları
farklı kaynaklardan, farklı şekillerde sonuçlar çıkarır ortaya. Tarihçilerin
bile ortak kalabildiği tarihi noktalar çok değildir. Bu bakımdan özellikle
Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü filmi tartışmaları da beraberinde getirmiştir.
Ezel Akay filmlerinde dönemin konuşulan dilini, ağızlara varıncaya kadar
dikkatli bir şekilde aktarmaktan kaçınmaz, bununla beraber dönemin
sosyo-ekonomik yapısı da Ezel Akay filmlerinde ustalıkla işlenir. Dil
konusundaki bu titiz tavrı Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü ve 7 Kocalı Hürmüz
filmlerinde iyice ortaya çıkar.
1300’lerin başında Bursa’da meydana gelen olayda Karagöz’ün
kaba, sert ve köylü dili ile Hacivat’ın kıvrak ve yüksek dili arasındaki ayrımı
filmde net olarak ortaya koyması ve bunun hikayeyi ve anlatımı daha iyi
beslemesi bu titiz çabanın ürünüdür. Bununla beraber Bursa’da o günlerde
konuşulan Türkçe ile bugünlerde konuşulan Türkçe’nin farklılığını ortaya
koyarak dilin yaşayan ve gelişen yapısını da gözler önüne sermiş masalsı bir
hava ile anlattığı hikayeyi gerçekten de 1300’lerin başındaki Bursa’da
yaşatmıştır. Bu dil hassasiyeti yine kendini 7 Kocalı Hürmüz filminde de net
olarak gösterir.
Ezel Akay oyuncu seçiminde de titiz davranan bir
yönetmendir. Filmlerinde yeni oyuncular kullanmak yerine, filmin çatısını
oluştururken tecrübeli ve tanınan oyuncular kullanmayı sever. Bu durum Ezel
Akay filmlerini bilinirlik olarak da olumlu etkiler. Neredesin Firuze filminde
Demet Akbağ, Haluk Bilginer, Özcan Deniz, Şebnem Dönmez başrolleri paylaşırken,
Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü filminde Haluk Bilginer, Beyazıt Öztürk, Şebnem
Dönmez; 7 Kocalı Hürmüz filminde Nurgül Yeşilçay, Erkan Can, Gülse Birsel gibi
isimler rol almışlardır.
Şüphesiz tecrübeli ve tanınan oyunculardan bir ekip kurmak
filmin bir yönünde kolaylık sağlarken, farklı sebeplerden dolayı da zorluklar
çıkartabilir. Ancak bu isimlerle istediği lezzette filmler yapan Ezel Akay’ın
oyuncu yönetimde de başarılı olduğu açıktır.
Ezel Akay, filmlerinde büyük çabalara giren küçük insanların
hikayelerini, çabalarını, yaşadığı zorlukları anlatırken her defasında güçlü,
büyük, zengin kesimin de hırslarını, kötü ve komik yanlarını da anlatmaktan
çekinmez. Filmdeki kahramanlarına insana özgü eksiklikler ve kusurlar
eklemekten vazgeçmez ve bu yönüyle mükemmel insanların değil de “normal
insanların” hikayelerini anlatır. Her ne kadar masalsı bir hava filmlerine
hakim olsa da “karakter”ler bakımından ortaya koyduğu bu “gerçekci” bakış
yadsınamaz.
Ezel Akay, filmlerinde görünen yönetmenlerdendir. Ancak Ezel
Akay filmlerinde sadece görünmekle kalmaz hatırı sayılı bir oyunculuk da
sergiler. Neredesin Firuze filminde, mafyanın tetikçisi; Hacivat Karagöz Neden
Öldürüldü filminde Eşrefoğlu Beyi ve son olarak da 7 Kocalı Hürmüz filminde
Redif Çavuşu Mehmet Ali, olarak karşımıza çıkar ve başarılı bir oyunculuk
sergiler. Almış olduğu tiyatro eğitimini bu anlamda da kullanmaktan çekinmez.
Bu tiyatro eğitimi kendini, filmlerde mizansen ve koreografi yaratma konusunda
da başarılı ve istekli kılar. Yoğun bir koreografi kullanımı filmlerinde
kendini belli eder.
2004, 2006 ve 2009 yıllarında yoğun bir üretim yapan ve
bahsettiğimiz anlamda bir auteur yönetmen olarak karşımıza çıkan Ezel Akay,
sonrasında 2012 yılında bir belgesel-drama tarız olan “F Tipi Film” ile geri
döner. Ancak F Tipi Film gerek anlattığı
konu itibariyle, gerek motivasyonu, gerekse de politik yönü itibariyle Ezop’un
diğer filmlerinden daha farklıdır. Bu farklılık bu anlamda anlaşılabilmektedir.
Bir röpörtajda Ezel Akay’a “Neden daha fazla film
yapmıyorsunuz?” diye sorulmuştu. Ezel Akay “Çünkü filmlerimden zarar ediyorum”
demişti ve özellikle Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü filminde yaşamış olduğu
ekonomik zorluklardan bahsetmişti, yapımcı arkadaşı Levent Kazak ile birlikte.
Hem Ezel Akay’ın yüksek bütçeli filmlerini hem de ülkedeki sinema seyircisinin
izleme alışkanlıklarını düşündüğümüzde bu cevabın hasbelkader bir cevap olmadığı
aynı zamanda bir sitem olduğu da açıktır. Büyük bir yapım bütçesi gerektiren,
ünlü oyuncuları kadrosuna katan, mekan ve kostüm konusunda oldukça titiz
davranan ve tuhaf hikayeleri müzikal bir havada sonran Ezop masallarının gişede
bekleneni verememesi düşündürücü olduğu kadar, beklenen bir durumdur. Hele ki ülkede milyon gişe seviyesini aşan
filmleri tek tek ele aldığımızda Ezop’un bu itiraz ve serzenişinde ne kadar
haklı olduğu görülmektedir.
Şu sıralar Ezop’un Aziz Nesin’in ünlü eseri Zübük’ü yeniden
çekeceği haberleri geliyor. Zübük daha önce 1980 senesinde Kartal Tibet’in
yönetmenliğinde, Atıf Yılmaz senaristliğinde
sinemaya uyarlanmıştı ve başrolünü Kemal Sunal üstlenmişti.
Ezel Akay tarzı ve cesaretiyle auteur bir yönetmen olarak hem
başarılı filmler ortaya koyan, hem kendi tarzını oluşturan hem de Türk
Sineması’na müzikal tarzda filmler yaparak, bir müzikal tarz kazandıran önemli
bir yönetmendir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder