2 Haziran 2018 Cumartesi

24 Haziran 2018 Milletvekilliği Seçimi Simülasyonum ve Tahminlerim


Merhabalar,
Öncelikle bu deneysel çalışmayı okumaya ve incelemeye değer bulduğunuz için teşekkür ediyorum. Bu deneysel çalışmayı yapmaktaki amacım “Acaba seçim sonuçları; doğru verilerle, objektif bir bakış açısıyla ve istatistiki yöntemlerle tahmin edilebilir mi? Sorusuna cevap verebilmekti.
Bu soruya çok net bir şekilde "Evet" diyemiyorum ama "Hayır" da diyemiyorum. Bu sorunun kendi adıma cevabını bulmak için başladım çalışmaya. Veri toplamak konusunda inanılmaz arzuluydum ve internet bu konuda bana derya gibi geldi.


Ve çalışmaya başladım. Sonrasında da, 24 Haziran 2018 seçimleri ile ilgili tamamı istatistik verilere dayanan bir "seçim tahmin sistemi" geliştirdim. İşi bayağı ilerlettim, il, il seçim sonuçlarını milletvekili sayılarına hatta oy sayılarına kadar tahmin etmeye başladım.

Dağınık sayıları, doğru anahtarları kullanılarak, anlamlı verilere ve bilgilere dönüştürmek amacındaydım. "Sosyoloji" ve "istatistik" bilimlerinde aldığım eğitimi ilk kez bu denli büyük bir çalışmada kullanacağım. Nerden buldum bu dağınık sayıları ve neden bu çalışmaya dahil ettim?


  1. İlk ve en önemli verilerimi seçimlerden elde ettiğim “Sayılar” ile buldum; Bu sayıları da Türkiye’de yapılmış son 4 büyük seçimden derledim; 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimi, 7 Haziran 2015 ve 1 Kasım 2015 genel seçimleri ve 16 Nisan 2017 Referandumu. Bu 4 seçim ile ilgili sayıları derinlemesine inceleyerek ham veriler elde ettim. Temelinde “kemik seçmen” “değişken seçmen” sayılarına ve oranlarına ulaşmak maksadındaydım. Gördüm ki “kemik seçmenler” ve “değişken seçmenler” tahmin edilebiliyor.
  2. İkinci çıkış noktam ise “sosyolojik yapılar” ile ilgili inceleme. Burada da il il “sosyolojik” yapıları inceledim. 4 seçim sonucunda ulaştığım sayıları “sosyolojik” tabanlara ayırabilir miydim? Ve bu sosyolojik tabanlar bana seçim sonuçları ile uyumlu anlamlı bir veri sunacak mıydı? Demografik yapıların tutumları birbirine benziyor muydu? Benziyorsa, anlamlı sonuçlar sunacak mıydı? Denedim ve bana anlamlı veriler sunduğunu gözlemledim.
  3. Çalışmanın üçüncü aşamasında ise “gelişmeler”i incelemeye başladım. Özellikle değişken seçmenleri odak aldığım bu aşamada hangi gelişmelerin/korkuların/ isteklerin “oy kullanma davranışında” etkili olduğunu, olmuşlarsa, ne boyutta ve ne yönde etkili olduğunu araştırdım ve buradan da veriler aldım.
  4. Ve son aşamada ise “yeni seçmen” sayılarını ve yönlerini tahmin etmeye başladım. 


İSTANBUL 

Muhafazakar tabanı her ne şartta olursa olsun %40’ın altına düşmeyen, Seküler seçmenin de bu paralelde % 30 seviyelerini sürekli koruduğu bir kent. % 10’luk bir HDP oyunun yanında “değişen/pozisyon alan/ rahatsızlık belirten/tepki koyan” %20’lik oranı gözlemleyebiliyoruz.
Bu %20 oranın %8’ini yaklaşık 610.000 kişiyi, referandumda test ettik. Bu demografik/sosyolojik yapının yanında İstanbul, Türkiye’nin “ekonomi üssü”; emek yoğunluğunun en üst seviye olduğu şehir ve yaşayan nüfusun büyük çoğunluğunun “ücretli” olduğu 1. sıradaki şehir.

Dolayısıyla ekonomik istikrarsızlık, işsizlik ile beraber, enflasyonun en çok hissedildiği ve en çok değişime neden olduğu şehir İstanbul. Ancak krizin belirtilerinin henüz başlangıç aşamasında olduğunu varsayarsak iktidar partisinden bir kaçış olduğunu ama bunun “nispi” olduğunu değerlendiriyorum. Burada bir ekonomi tutumu belirtmiş olalım. Bugün yaşanan ekonomik gelişmelerin, gerçek hayata tam etkisi en az 6 ay sonraya ertelenmiş durumda.

İyi Parti’nin kuruluş süreci sonrası en hakim kitlesi yukarıda belirttiğim ve referandumda test edilen 610.00 kişinin yaklaşık %75’i. Bunun yanında Ak Parti’den kopan (oranı az) ve CHP’den kopan (oranı biraz daha fazla) bir kitle ile İyi Parti, İstanbul’un 3. Partisi olacaktır diye tahmin ediyorum. Her ne kadar referandumda hayır oyu verseler de, parti seçimlerinde tekrar partileri MHP’ye dönecek ve azımsanmayacak bir kitle ile beraber, ittifak sonrası milletvekili çıkarma umudu artan Saadet Partisi de Ak Parti’den oy alacaktır.

Tüm bu değerlendirmelerimi, sayısal dağıtım anahtarları ile Microsoft Excel'e yüklediğim simülasyona aktarınca aşağıdaki tabloya ulaştım… İstanbul’da 24 Haziran’da 9.572.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 99’unu tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.




ANKARA

Ankara HDP kitlesi hariç neredeyse İstanbul ile aynı rakamlara sahip. Türkiye’nin bürokrasi ve memur şehri. Nispeten emek yoğun bir kent. Göçü ise genelde İç Anadolu’dan alıyor ve İç Anadolu’nun genel sosyolojisini yansıtıyor. MHP oy oranının en yüksek çıkacağı şehirlerden bir tanesi. İYİ Parti’nin de en yüksek oy oranına sahip olacağını düşünüyorum.


Son yerel seçimlerde CHP adayı olan Mansur Yavaş’ın aldığı oy, geçişkenliğin oldukça fazla olduğunu göstermişti. Yine referandumda “EVET” cephesinin 395.000 oy kaybettiğini hesaba katarsak, bu geçişkenliğin İyi Parti etrafında yoğunlaşacağı tahmininde bulunuyorum. Ancak, yukarıda bahsettiğim MHP kitlesinin bir kısmının referandumda Hayır oyu kullanmasına rağmen, bir parti seçimi olması nedeniyle 24 Haziran’da MHP’ye oy vereceğini, bu durumun da referandum oy oranından büyük bir kopuşun olmamasına neden olacağını öngörüyorum.

Yine ekonomik şartların da İktidar Partisi’nden nispi oranda bir oy kaybına neden olacağını düşünüyorum.

Ankara’da 24 Haziran’da 3.567.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum




İZMİR


İzmir’de 24 Haziran’da 2.892.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum



BURSA

Bursa’da 24 Haziran’da 1.935.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.

Belirtmekte fayda var. HDP’nin çok az farkla milletvekili çıkartma oy sayısını yakalayamayacağını ve oradan sarkan oylar ile Millet İttifakı’na dahil olan Saadet Partisi’nin 1 milletvekili alacağını düşünüyorum ama tahmin edemediğim %2’lik kısım belki bir değişikliğe neden olabilir.



ANTALYA

Antalya’da 24 Haziran’da 1.474.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


ADANA
Adana’da 24 Haziran’da 1.326.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.

Not : Büyükşehirlerde MHP’nin en yüksek oyu ( % 6,03) alacağı kent olarak Adana’yı tahmin ediyorum.



KONYA

Konya’da 24 Haziran’da 1.324.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.

Konya AKP’nin en büyük kalelerinden biri. Bu seçimde de Konya’da AKP adına büyük bir değişiklik öngörmüyorum. CHP’nin Abdullatif Şener hamlesi CHP’ye ekstra bir şey kazandırmayacak diye düşünüyorum. Ancak Saadet burada milletvekili çıkarma şansını iyi kullanır, oylarını yükseltir ve ittifaktan artan oylarla 1 milletvekili çıkartır diye öngörüyorum.




KOCAELİ

Kocaeli’de 24 Haziran’da 1.209.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.

MERSİN

Mersin’de 24 Haziran’da 1.118.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


Mersin geçmiş seçimlerde de gösterdi ki, tam bir “denge” şehri. AK Parti, CHP ve MHP birbirine yakın oranlarda yarışırken, HDP’de hatırı sayılır derecede oy alıyor Mersin’den. CHP ve AKP’nin oy oranları yine birbirine çok yakın. MHP oylarının bir kısmını muhafaza ediyor ama İYİ Parti’ye çok oy vermiş durumda. HDP’de tabanını iyice konsolide etmiş durumda.



GAZİANTEP

Gaziantep’de 4 Haziran’da 1.009.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.



DİYARBAKIR

Diyarbakır üzerine en çok çalıştığım şehirlerden biri oldu. Diğer şehirlere oranla çok daha fazla değişkene ve çok daha fazla baskın aktöre konu çünkü.

HDP’nin Diyarbakır’daki üstünlüğünün yanısıra, AK Parti’nin de ciddi oranda oy aldığı bir şehir Diyarbakır. 7 Haziran ve 1 Kasım seçimlerine katılıp, Referandum’da sandıklara gitmeyen önemli bir sayı buldum. Bunun yanısıra 1 Kasım seçimlerinde bağımsız aday olup ciddi oranda oy alan iki baskın öğe bu seçimlerde Millet İttifakı’nın iki farklı partisinden aday. İyi Parti’den Salim Ensarioğlu ve Saadet Partisi’nden Haşim Haşimi. Millet İttifakı Diyarbakır’dan vekil çıkarabilir. Üstelik Hüda-Par da iyi bir oy potansiyeline sahip olarak bağımsız adaylarla seçime giriyor.

Sonuç olarak;
Diyarbakır’da 4 Haziran’da 816.500 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum




MANİSA

Manisa’da 4 Haziran’da 940.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


HATAY


Hatay'da 24 Haziran’da 915.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


Millet İttifakı'nın, Cumhur İttifakı'nı geçeceği tahminimde "Suriyeliler Politikası" da önemli bir yer tutuyor. Notunu düşelim


KAYSERİ


Kayseri'de 24 Haziran’da 852.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.



ŞANLIURFA

Şanlıurfa'da 24 Haziran’da 888.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


SAMSUN

Samsun'da 24 Haziran’da 830.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


BALIKESİR

Balıkesir'de 24 Haziran’da 834.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


KAHRAMANMARAŞ

Kahramanmaraş'da 24 Haziran’da 648.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


AYDIN

Aydın'da 24 Haziran’da 715.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


VAN

Van'da 24 Haziran’da 486.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


DENİZLİ

Denizli'de 24 Haziran’da 715.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


TRABZON

Trabzon'da 24 Haziran’da 492.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.

SAKARYA

Sakarya'da 24 Haziran’da 632.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


MUĞLA

Muğla'da 24 Haziran’da 629.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


ESKİŞEHİR

Eskişehir'de  24 Haziran’da 579.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


MARDİN

Mardin'de 24 Haziran’da 389.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


TEKİRDAĞ

Tekirdağ'da 24 Haziran’da 662.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


MALATYA

Malatya'da 24 Haziran’da 481.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


ERZURUM

Sakarya'da 24 Haziran’da 412.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


ORDU

Ordu'da 24 Haziran’da 466.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


BATMAN

Batman'da 24 Haziran’da 278.000 kişinin oy kullanacağını hesap ederek, % 98’ini tahmin ettim. Hata payı olarak % 2 öngörüyorum.


TÜRKİYE GENELİ

31 ilde yapmış olduğum tahminlerle 39 milyon oyu tahmin ettim. Bu oylar Türkiye genelinin %76'sını oluşturuyor. Sonrasında ise bu 31 il, % 76,6 ve ve 439 milletvekili sonuçlarını alarak yeni bir simülasyon yarattım ve Türkiye Geneli sonuçlarına ulaştım...

HATA PAYI ( Toplamda 1,78)




24 Haziran 2018'de görüşmek üzere.

2 yorum:

  1. Tebrikler Cihan Bey. Çok büyük bir emek vermişsiniz.Saadet Partisinin Ankaradan vekil çıkaracağını ,Konyada ise birden fazla vekil çıkaracağını düşünüyorum. Benimkisi tamamen benim düşüncem.Elimde hiç bir bilimsel veri yok.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğunuz ve düşüncenizi belirttiğiniz için teşekkür ederim. En başta da söylediğim gibi bu çalışma tamamen "deneme" amaçlı. 24 Haziran 2018'de test edeceğiz. Az kaldı :)

      Sil