15 Ekim 2011 Cumartesi

R.E.M - Geç Kalmış Bir Minnettarlık Yazısı


Michael Stipe,  Peter Buck, Mike Mills

R.E.M Grubuyla tanışmam tam da 90’lı yılların sonu ile 2000’li yılların başına tekabül eder. Kargo’nun son albümü “Sen bir Meleksin” ve bir önceki albümü “Yalnızlık Mevsimi”ne takılmış ve sabah akşam bu albümleri dinlerken radyoda bir tesadüf eseri dinledim “Losing My Religion’u”. Sarsıldım açık söylemek gerekirse. Hiç böyle net bir müzik duymamış gibi hissettim kendimi. O melodi evet o melodi. Buna yakın bir melodiyi daha önce hiç duymamıştım…


Sonrasında internet kafelerde sürdü R.E.M maceram... Kliplerini izledim, not aldım. Bilgi sayfalarında gezindim R.E.M hakkında daha çok bilgiye ulaşmak için. Şarkı sözlerini aradım, inceledim, ezberledim. Röportajlarını buldum, okudum. Kusursuz bir R.E.M sürecine girmiştim…


Üniversite hayatım ve sonrasında çalışma hayatım boyunca da devam etti R.E.M takipçiliğim. Bu süre içerisinde benim için hiç unutulmayacak şarkıları kazıdılar beynime. Losing My Religion önderliğinde Bang and Blame, Everbody Hurts, Drive, Bad Day, Orange Crush, Leave, Man on the Moon…


Bana sorulsaydı, kusursuz bir müzik yapıyorlar derdim R.E.M için. Kusursuz müzikler yapan, mütevazi ve düşünsel manada bir filozof kadar dolu bir grup.



Dört kişilik harika gruptan Bill Bery ayrıldıktan sonra grubun müthiş adamı Michael Stipe’ın şu sözü bile grubun müzik kalitesi hakkında bir fikir verebilir…"Üç ayağı da olsa köpek yine köpektir". Hem gidenin arkasından saçma sapan gider yapmamış,  gidenin değerini  veren hem de kalanların yoluna bütün güçleriyle devam edeceğini müjdeleyen o muhteşem cümle…


Şarkı sözlerinde o muhteşem cümlelerden yüzlercesine de rastlayabilirsiniz zaten..


When your day is long and the night

The night is yours alone

When you're sure you've had enough of this life

Well hang on

Don't let yourself go, 'cause everybody cries

And everybody hurts, sometimes ...



Günün uzunken ve gecen
Gece yalnız senin
Hayatın çok üstüne geldiğine emin olduğun zaman
Sıkı tutun
Kendini bırakma, herkes bazen ağlar
Ve herkes incinir, bazen ....



Ve o muhteşem grup 30 yılı aşkın süre boyunca müzik anlamında harika işler yaptıktan sonra müzikal birlikteliklerini sonlandırdıklarını açıkladılar Eylül 2011 itibariyle. Grup adına en büyük pişmanlığım 2008’de İstanbul’da verdikleri konsere -askerlik nedeniyle- gidememiş olmamdır. R.E.M’i bir kez olsun bile canlı dinlemek isterdim. İşte budur R.E.M konusunda en büyük pişmanlığım.



Losing My Religion şarkısını kimse tartışmaz ama benim diğer favori şarkım Bang and Blame’dir. Bir daha söyle Michael, Bir daha.



Ne demektir R.E.M ?
Rapid Eye Movement. Uykumuzda rüya gördüğümüz uyku dilimi. Bu süreçte göz hareketleri ortaya çıkar. REM uykusu bilimsel bir betimlemedir aynı zamanda.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder